Waadhoeke 10 vragen aan ondernemers
Waadhoeke 10 vragen aan ondernemers

De Uitzendmakelaars

1. Wanneer is De Uitzendmakelaars BV gestart?
De Uitzendmakelaars BV is in 2010 gestart door Geert Walters en Henk Capelle. Geert Walters heeft zijn eigen vestiging in Zuidlaren en Henk Capelle is werkzaam vanuit Emmen. In 2012 is er een vestiging geopend in Franeker. Vanaf het allereerst begin ben ik, Emmie Breman, vestigingsmanager. Al vrij snel werd Clara de Jong aangetrokken en in 2016 kwam Monique Algera ons team versterken.

2. Welke diensten of producten leveren jullie?
Wij leveren medewerkers aan onze opdrachtgevers die personeel zoeken, dat noemen we dan uitzenden. Maar wij nemen ook medewerker in dienst, die door onze opdrachtgevers aan ons worden aangeleverd, deze medewerkers noemen wij Payrollkrachten. De meeste detacheren wij. Dit is dan vaak een contract voor bepaalde tijd. Wij mogen 6x een contract aanbieden binnen 3 jaar.

3. Hoe belangrijk is een (klanten)netwerk voor jullie onderneming?
Een klantennetwerk is zeer zeker belangrijk voor ons, zowel gezien vanuit de medewerkers die wij uitzenden/detacheren, maar ook vanuit onze opdrachtgevers. Daarbij vinden wij mond tot mondreclame heel erg belangrijk. Meer dan 80% van onze klanten geeft aan dat ze door positieve verhalen van andere mensen of relaties bij ons zijn gekomen. Daar zijn we heel trots op. Wij werken graag vanuit wederzijds respect voor elkaar en dat werp zeker zijn vruchten af, want de meerderheid van onze medewerkers werken langdurig via ons bij onze opdrachtgevers. En er zijn zelfs medewerkers die een contract voor onbepaalde tijd hebben bij ons.

4. Waar willen jullie als ondernemers nog in groeien?
Wij hebben geen specifieke branche waar we in willen groeien, omdat we vinden dat wij niemand willen uitsluiten. We kunnen, als er genoeg werkzoekende zijn, iedereen voorzien van personeel voor langere tijd. Wij zijn groot geworden door ons te richten op de schilders branche, maar inmiddels leveren wij aan productiebedrijven, schoonmaakbedrijven, Bouw- en Gevelrenovatie bedrijven, maar ook administratief personeel en horeca.
Sinds begin dit jaar hebben we daarnaast een gediplomeerd vertrouwenspersoon in ons midden. Deze vertrouwenspersoon is als extern deskundige via ons in te huren.
Wij zijn heel blij dat wij deze dienst aan kunnen bieden, omdat de overheid bezig is met een wet om het hebben van een intern of extern vertrouwenspersoon verplicht te stellen voor bedrijven. Veel arbodiensten bieden deze diensten ook al aan, vaak tegen erg hoge tarieven. Tip: informeer bij ons naar onze mogelijkheden en tarieven.

5. Wat zijn de grootste uitdagingen binnen het ondernemen?
De grootste uitdaging op dit moment is om goed personeel te vinden. Wij gaan niet voor kwantiteit, maar voor kwaliteit. Wij gaan graag een samenwerking aan voor langere tijd met onze medewerkers, maar ook met onze opdrachtgevers. Dit geeft heel veel rust in de organisatie en wij ervaren dit als zeer plezierig. Niemand heeft er wat aan als een medewerker 3 weken aan het werk is en dan weer weg gaat. Tenzij het een tijdelijk invulling is van een opdrachtgever om zijn flexibele schil aan te vullen of vakantiewerk.

6. Waar zijn jullie het meest trots op?
Wij zijn het meest trots op dat onze medewerkers en opdrachtgevers ons een betrouwbare partner vinden. Wij communiceren snel en behandelen iedereen zoals wij zelf ook behandeld willen worden. En mocht er toch iets fout gaan, dan lossen we het altijd op. Ook ben ik trots op ons team. We hebben een hecht team, dat al jarenlang samenwerkt. Zo weten we van elkaar wat er speelt en kunnen we elkaars taken zo overnemen, mocht dat nodig zijn. Continuïteit maakt iedereen blij en daar doen we het voor.

7. Wat is het grootste voordeel aan het ondernemen?
Ondanks dat het bedrijf niet door onszelf is opgericht, runnen wij de vestiging Franeker geheel zelfstandig. Het grootste voordeel daaraan is dat je zelf beslissingen neemt en niets wordt opgelegd van bovenaf. Niemand die over je schouder meekijkt. Mochten we toch advies nodig zijn dan weten we waar we terecht kunnen. Onze collega’s in Zuidlaren en Emmen hebben meer dan 40 jaar ervaring in het uitzendwezen. Dus dat is altijd handig om achter de hand te hebben.

8. Hoe belangrijk is zichtbaarheid voor jullie?
Zichtbaar zijn is wel belangrijk voor ons, maar zoals ik al eerder vertelde, voor ons is mond tot mondreclame het meest belangrijk. Dat werkt tot op heden heel goed voor ons. Ondanks dat we op een vrij drukke locatie zitten, tegenover de AH en de Lidl in Franeker, weten heel veel mensen niet dat wij daar zitten. Gelukkig zijn we niet alleen afhankelijk van aanloop, maar gaan we zelf ook heel actief op zoek naar werkzoekenden en meestal vind je elkaar dan gelukkig toch wel.

9. Wat inspireert jullie?
Wat ons inspireert zijn de leuke medewerkers en opdrachtgevers. Door elkaar te respecteren en op een plezierige manier met elkaar te kunnen samenwerken bouw je een goede band voor de langere termijn op. Elke plaatsing die je positief kan afhandelen geeft je ook weer inspiratie om verder te gaan.

10. Heb je nog tips voor startende ondernemers?
Vraag jezelf goed af of leg de vraag neer bij iemand die jou goed kent of je een echte ondernemer bent. Ondernemen is meer dan alleen je eigen vak uitoefenen. Laat je goed voorlichten wat er allemaal bij komt kijken. En mocht je dan starten: Heel veel succes gewenst! Als je personeel nodig hebt in de toekomst, kom gezellig bij ons langs!
 
Emmie, Monique en Clara
 


Neem contact op met:
De Uitzendmakelaars(bekijk bedrijfspagina)
Suggesties? We zien graag je voorstel tegemoet!

10 vragen

aan onze ondernemers...